roadtrip westkust deel 1 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Floor Verkampen - WaarBenJij.nu roadtrip westkust deel 1 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Floor Verkampen - WaarBenJij.nu

roadtrip westkust deel 1

Door: floorverkampen

Blijf op de hoogte en volg Floor

18 Januari 2012 | Australië, Sydney

Darwin
Wij kwamen aan in het hostel in darwin, daar hadden we al snel nieuwe mates. Een van die mates kwam even zijn slangen showen hij had gewoon 3 slangen in zijn hostel room. Whaha vet eng, maar wel lachen welcome to darwin. In Darwin zelf is verder niet veel te beleven, al is het uitgaansleven er wel bruisend. We zijn dan ook een aantal keer op stap geweest. En de werkelijke reden om naar darwin te gaan is kakadu park, dit is een gigantisch groot natuurgebied waar de aborignals nog steeds leven. We hebben daar een 2 daagse tour gedaan, en het was echt fantastisch. De eerste dag zijn we eerst naar een adelaide River gegaan waar ik een slang van ongeveer 3 meter om mijn nek had hangen voor de foto het duurde even voordat we een shot hadden waar ik op kon lachen. Daarna zijn we met een bootje op de rivier gegaan wat vol zit met krokodillen deze voerde ze vers vlees van een stok en de krokodillen sprongen dan uit het water om het vlees te pakken. Dat zag er echt super gaaf uit, maar was wel eng omdat ze zo dichtbij waren. Daarna zijn we doorgerenden naar een waterval waar we her en der wat moesten klimmen om weer bij andere watervallen te komen. Dit was super mooi! De tourgide had ons alleen niet verteld dat de veiligste weg terug van een rots afspringen in het water was. Maar ja stoer als we zijn dit natuurlijk na 10 minuten aarzelen toch gedaan, en het was gaaf. Daarna zijn we gaan bergbeklimmen om helemaal naar de top van een van de berg te komen. Het was niet makkelijk en ook best gevaarlijk, maar ja ach je ziet zoiets dan ook niet dagelijks. Onderweg kwamen we nog aborignal tekeningen tegen op de rotsen, helaas mochten we hier geen foto’s van maken omdat we in een gebied waren waar eigenlijk geen toeristen mochten komen. Maar ja wij hadden geluk en hebben het dan ook met eigen ogen mogen zien. Eenmaal op de top was super wat een uitzicht allemaal rotsen en veel groen met dank aan het regenseizoen. Het was echt een topdag! ’s Avonds hebben we met heel de groep gegeten en wat gedronken, en ben ik samen met een chinees en een fransman opzoek gegaan naar dingo’s, whaha vet spannend maar ontzettend lollig. De volgende dag zijn we naar een andere spot gegaan waar aborignal tekeningen waren. We kregen hier uitleg over de historie van de aborignal, het was heel mooi en interessant. Vervolgens zijn we naar een volgende spot gegaan waar we 6 km moesten lopen, in 40 graden en volop zon naar een volgende waterval. Het was een super zware tocht, maar eenmaal daar wisten we dat het het zeker waard was. We dachten dat we in de hemel waren zo ontzettend mooi!! De waterval kwam vanuit 2 gigantische groten rotsen, en daar omheen had je allemaal stenen en bomen en kon je zwemmen en afkoelen in het water. Het was paradijs!! Helaas kwam hier ook een eind aan wel jammer want hadden zo een week langer willen blijven. ’s Avonds zijn we weer met veel vrienden van het hostel op stap geweest. En de volgende dag zouden we naar litchfield gaan een ander national park. We hadden iemand gevonden in ons hostel met een auto die ons daarheen wou rijden, we zaten met 7 mensen in een auto gepropt. Halverwege stopt de auto ermee gelukkig was dit 200 meter van een tankstation en konden we daar nog net komen. We zijn daar gestrand met het geluk dat er een bottleshop bij zat. Daar hebben we ongeveer 6 uur gestaan en hebben een carpark party gehouden. Het was echt super gezellig een geweldige roadtrip, maar helaas het litchfield park niet meer gezien omdat we de volgende dag naar broome zouden vliegen.

Broome
In broome hebben we alleen maar regen gehad, en niet veel gezien het was er helemaal uitgestorven dus onze dagen daar gevuld met films kijken, en slapen. In Broome hebben we een auto gehuurd om te beginnen aan onze roadtrip aan de westkust.
De eerste dag was een super lange weg met niks alleen maar dessert en wat boompjes langs de weg. Onder weg regende het veel, toen we eindelijk bij een tankstation aankwamen om te tanken was deze dicht, voor de komende dagen omdat er een cycloon op komst was. We hadden bijna geen benzine meer. Er was nog een ander jongen daar die ook moest tanken, en ook bijna zonder benzine zat. Verder was er helemaal niets daar dus besloten om verder te rijden naar het volgende plaatsje en hopen dat we het zouden redden. We reden achter de jongen aan, zodat als hij verder zou komen wij met hem mee konden.

Port headland
Maar we hadden het gemaakt tot het voglende tankstation echter deze bleek ook dicht. Na een aantal km was er nog een en die was ook dicht. Alles is gesloten, iedereen moest binnen zijn omdat de cycloon op komst was. Fuck, wat nu, we zijn in de middel of nowwhere, en kunnen geen kant meer op. De jongen kon het nog wel redden tot zijn bestemming, maar wij konden niks. Er waren veel trucks road trains hier die ook niet meer verder konden. De jongen adviseerde ons om in de auto te zitten en de deuren op slot te houden ivm de truckdrivers. Wij waren echt super bang,, daar zitten we dan in de middle of nowwhere een cycloon op komst en enge dronken truckdrivers die op piraten lijken rondom ons. We kwamen niet meer bij van het lachen en vonden het geweldig dat we dit mee maakten, zoveel adrealine door ons lijf. Whaha hell yea we are in west Australia!!! Whooohoo.. later kwam een van de enge truckdrivers naar ons toe om te zeggen dat het slimmer was ons auto tussen hun trucks te parkeren dit zou veiliger zijn ivm de cycloon. Maar we vonden het maar een enge gedachten, en hebben het even laten bezinken. Na een half uurtje en een fles rose later waren we iets meer relaxed en besloten om toch maar even met ze te gaan buurten, er zat toch niks anders op en ja wat willen ze eigenlijk doen. Ze zagen er allemaal wel eng uit maar wat bleek ze waren super aardig en het zijn gewoon mensen ze hebben zelfs famillies en kinderen haha. Wat kun je jezelf toch bang maken. Uiteindelijk hebben we de auto geparkeerd tussen de trucks en hebben we met zijn allen onder een trailer zitten drinken wat was super gezellig. Daarna zijn we in onze auto gaan liggen om te slapen. ’s Nachts werden we wakker, van de cycloon onze auto ging helemaal op en neer van de harde storm, dit was wel weer even spannend. Je maakt dit dan ook nooit meer mee. We vonden het wel grappig dat we hier in een auto op en neer shakte omdat we nergens anders naar toe konden en dat iedereen gewoon binnen was en alles helemaal gesloten. Of terwijl als je het dan toch mee maakt doe het dan goed. De cycloon heeft ongeveer 5 uur geduurd, daarna was het weer iets rustiger. WE kunnen nu nog steeds niet verder op de benzinestations nog steeds gesloten zijn dus moeten we nog een nacht hier blijven. We zijn met de truckers rond gaan rijden voor een kroeg, maar deze zijn ook nog allemaal gesloten. Toen hoorden we dat om 1 uur de bottleshop open zou gaan. En daar stond gewoon een rij buiten van 100 mensen te wachten totdat het open zou gaan. Haha vet hilarisch er is gewoon niets anders te doen voor deze mensen ze kunnen niet eens naar hun werk. Daar hebben we wat biertjes gekocht om de dag en avond weer verder door te komen bij de carpark. Onderweg zagen we hoeveel schade de cycloon had aangericht 10 tallen bomen zijn met wortel en al de grond uitgewaaid, het is een ravage.
Die avond hebben de truckers voor ons gekookt, en hebben we gezellig een biertje gedronken. De volgende ochtend, was het tankstation nog steeds gesloten maar gelukkig was er een irritante maar wel gigantisch vriendelijke man, die voor ons benzine ging halen zodat we naar het volgende tankstation konden. Eind goed al goed, de wagen weer vol getankt, en voor weken aan boodschappen gehaald, om ons voor te bereiden op de rest wat komen gaat.

Karatta/dampier
Vanuit port headland zijn we hierheen gereden, eerst volgende stop aan de kust en op zoek naar red dog! Een held uit de Australische movie red dog, deze had ik samen met Christine gekeken en haar beloofd een foto van red dog te maken dus bij deze! Daar hebben we ook aan een mooi strand lekker uitgebreid geluncht. Waarna we richting exmouth verder reden, een super mooie weg door de desert je kunt hier uren rond rijden en niemand tegen komen. Het is echt onbeschrijfelijk apart en mooi en ergens ook wel fijn die rust. Halverwege zijn we op een camp plaats langs de weg gestopt omdat het donker werd. Daar zaten we net te eten en met een ouderstel te buurten totdat de regen onze soep verdunde en we binnen 1 minuut zeik en zeik nat waren ohhh ja we waren we in het regenseizoen. Daar de nacht weer in onze auto doorgebracht en de volgende ochtend door gereden daar exmouth.
Exmouth
Na weer uren rijden zijn we aangekomen en naar het cape range national park gegaan. Daar hebben we eerst een bushwalk van 2 uur in de brandende zon gedaan. Ja zo raar is west Australia aan de ene kant zware overstromingen en cyclonen en aan de andere kant bosbranden. Gelukkig hebben we die nog niet live gezien, wel zullen we de damage zien in nu en een week. Maar goed de bushwalk was enorm zwaar klimmen op de rotsen en verschieten van de kangoeroes, maar zoals altijd is het het dubbel en dwars waard. Weer een mooi uitzicht over de zee en bergen. Daarna zijn we naar turqouise beach gegaan amazing… witte stranden blauwe zee waah verliefd. Na even chillen zijn we naar anderen baaien gereden die ook heel mooi waren. Toen zijn we doorgereden naar de vuurtoren waar we de zonsondergang wilden bekijken. Daar genoten van ons zelf gemaakt 5 sterren diner waarna een man kwam vragen of we mee in de vuurtoren wilden, jaaa natuurlijk willen we dat. We hadden dus geluk dat hij toevallig met de sleutel aan kwam zetten. Daar boven naar de lamp gekeken en vervolgens naar de zon, erg mooi! Daarna zijn we doorgereden naar turtle beach, daar wouden we schilpadden spotten die eieren kwamen leggen wat het schijnt het goede seizoen te zijn. Daar hebben we op het strand gezeten met nog 2 Australische jongens, gezellige avond wel raar nooit in daglicht gezien haha dus weten niet tegen wie we hebben gepraat. Daar na de prachtige sterrenhemel zitten kijken en wachten op de schilpadden maar die kwamen niet. Later kwam er een gezin aan die ook kwamen kijken, we kregen van hun een seintje via de zaklamp dat ze er een hadden gevonden, je moest er gewoon rond lopen. En waaauww dit was echt onwerkelijk om te zien, je ziet de schilpadden uit het water het zand op kruipen dan zoeken ze een plek waar ze een gat gaan graven met hun achterstepoten. Vervolgens leggen ze daar hun eieren en maken het gat weer dicht met hun achterpoten. We hebben heel het proces kunnen zien en het was echt super gaaf,dit maken we nooit meer mee het was EGGITING. Schilpadden waar echt ruim 1 meter groot en we hebben er wel 15 gezien, een was echt groot en had een mega hoofd. Deze blijken altijd door te groeien, de familie zei dat hij misschien wel 200 jaar oud zal zijn. Na een geweldige dag/avond wilden we terug rijden naar turqouise bay om daar wakker te worden. Zogezegd zo gedaan niet dus, we weten nu waarom ze zeggen dat je niet in het donker moet rijden kangoeroes!!! Waren we blij onze eerste kangoeroe te zien nu werden we er ziek van. Wel honderden zaten er langs te weg en springen zo de weg op. Dit was dus met 20 km/u terug rijden en opletten… remmen en bochten maken op de kangoeroes te ontwijken. We vonden het tenslotte niet nodig een all risk verzekering af te sluiten voor de auto. Maar na een rit van bijna 2 uur hebben we het dan gered en zonder scheuren en of deuken.
De volgende ochtend werden we wakker aan het strand fantastisch daarom hadden we ons leven ook weer gewaagd. Niemand daar de oceaan alleen voor onszelf. Na een paar uur genieten zijn we verder gereden op naar coral bay.

Coral bay
Dit is een klein dorpje waar 190 mensen wonen, niet veel te doen dus behalve dat er een heel mooi strand was. Daar hebben we even gerelaxt en daarna zijn we weer verder gereden naar carnarvon. We hebben er nu 1500 km opzitten en zijn halverwege…. We hebben al zin in het vervolg!!

• 18 Januari 2012 - 17:34

Tante Nellie, Boekel:

Wauw, wat een avonturen maak jij mee.
    Een wonder dat je er nog ben. Kei gaaf om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Ik wens je nog heel veel genieten toe in de komende tijd. Een onvergetelijke reis maak je mee zeg.
    Maar zorg wel dat je heelhuids terugkomt.
    Heel veel groetjes van tante Nellie uit Boekel

• 18 Januari 2012 - 22:50

Maria:

ik ben blij dat ik niet bij jullie in die auto zat, je zou er zeeziek van worden.

• 19 Januari 2012 - 22:02

Jose&Frans:

He meid,
    Je bent al aardig op weg als crocodile dundee! Bijna nergens meer bang van.
    Pas op voor wilde dieren en mannen in een vrachtwagen.Veel plezier.....

• 23 Januari 2012 - 21:48

Frans En Nelly Haps:

Het lijkt wel of we een heel spannend
    boek zitten te lezen, meestal krijg
    je dan wel een happy end
    Misschien is free lance journalist bij
    al jou avonturen wel iets voor jou.
    Volgens jou wonen daar geen gekleurde mensen maar gelig is ook een kleur laat je dus niet verleiden !!
    Nog heel veel reisplezier

De Groeten uit Haps

• 24 Januari 2012 - 19:37

Moniekske!!!:

Hey girls! Wowwiee wat een verslag!! Echt super vet en spannend allemaal! Ik ben al benieuwd wat er in het volgende verslag komt te staan... een tsunami en dinosaurussen? Ik heb de afgelopen dagen vooral boten, bussen en wc-potten gezien hahaha! Enjoy your trip chica´s!!! Beso!

• 24 Januari 2012 - 19:40

Nogmaals Moniekske:

Nou weet ik trouwens ook meteen waarom ik hier te laat ben voor het schildpaddenseizoen.... ze zijn helemaal naar Australië gezwommen! Potverdikke nog an toe!

• 29 Januari 2012 - 11:24

Aafke:

De kangoeroes heeft de auto overleefd maar die boom ;)